فواید دوچرخه سواری درسلامت بدن

دوچرخه‌سواری یک ورزش هوازی (ایروبیک) به شمار می‌رود. از جمله فواید دوچرخه‌سواری می‌توانیم به کنترل وزن، تقویت پاها و بهبود سلامت ذهنی اشاره کنیم. شما می‌توانید در صورت امکان، به جای استفاده از وسایل نقلیه‌ی عمومی یا خودروی شخصی، از دوچرخه استفاده کنید و از این طریق، از فواید این ورزش هوازی برای سلامت جسم و ذهن خود بهره‌مند شوید. اگر شما هم عاشق دوچرخه‌سواری هستید و دوست دارید با تاثیرات مثبت آن بر بدنتان آشنا شوید، مقاله‌ی امروز را از دست ندهید. در این مقاله از دیجی‌کالا مگ قصد داریم شما را با فواید دوچر‌خه‌سواری آشنا کنیم. تا پایان مقاله در کنار ما بمانید.

۱. به مدیریت وزن کمک می‌کند

دوچرخه‌سواری مرتب می‌تواند به کاهش میزان چربی بدن کمک کند، که این موضوع نقش مهمی در کنترل و مدیریت وزن دارد.

کنترل وزن، یکی از فواید دوچرخه‌سواری است. دوچرخه‌سواری مرتب می‌تواند به کاهش میزان چربی بدن کمک کند، که این موضوع نقش مهمی در کنترل و مدیریت وزن دارد. علاوه بر این، با دوچرخه‌سواری عضله‌سازی می‌کنید و سوخت‌وساز بدن‌تان افزایش پیدا می‌کند، که این موضوع به شما باعث می‌شود حتی در زمان استراحت، کالری بیشتری بسوزانید.

۲. پاهایتان تقویت می‌شوند

تقویت پاها از فواید دوچرخه‌سواری

دوچرخه‌سواری پایین‌تنه و عضلات پاها را تقویت می‌کند؛ بدون اینکه فشار زیادی به آن‌ها وارد کند. این ورزش عضلات همسترینگ و ساق پا را درگیر می‌کند. برای اینکه پاهایتان را قوی‌تر کنید، تمریناتی مثل اسکات، پرس پا و لانچ را چند بار در هفته انجام دهید.

۳. سلامت ذهنی‌تان تقویت می‌شود

دوچرخه‌سواری باعث ترشح آدرنالین و اندورفین می‌شود، که هر دو کمک می‌کنند احساس بهتری پیدا کنید و استرستان کم شود.

یک مطالعه به این نتیجه رسید که سلامت ذهنی افرادی که از لحاظ بدنی سبک زندگی فعالی داشتند، نسبت به افراد غیرفعال، ۳۲ درصد بهتر بود. دوچرخه‌سواری به دلایل مختلف باعث تقویت سلامت ذهنی و بهبود خلق‌وخو می‌شود.

این ورزش باعث ترشح آدرنالین و اندورفین می‌شود، که هر دو کمک می‌کنند احساس بهتری پیدا کنید و استرستان کم شود. دوچر‌خه‌سواری می‌تواند باعث کاهش افسردگی یا اضطراب شود. تمرکز کردن بر مسیر هنگام دوچرخه‌سواری باعث می‌شود تمرکز و آگاهیتان بیشتر شود. اگر احساس بی‌حالی و سستی می‌کنید، دست‌کم ۱۰ دقیقه ورزش کنید.

۴. برای افراد مبتدی ورزش آسانی است

دوچرخه‌سواری یک ورزش نسبتا آسان است. اگر به ورزش کردن عادت ندارید و به دنبال یک ورزش ساده اما مفید هستید، دوچرخه‌سواری همان چیزی است که به آن نیاز دارید. برای شروع این ورزش، انجام آن در مسیرهای مناسب و رعایت نکات ایمنی از اهمیت زیادی برخوردار است؛ وگرنه دچار آسیب می‌شوید.

۵. می‌تواند برای افراد مبتلا به سرطان مفید باشد

ورزش کردن می‌تواند باعث شود لاغر شوید، که این موضوع ممکن است خطر بعضی از انواع سرطان‌ها از جمله سرطان سینه را کاهش دهد.

بر اساس یک مطالعه در سال ۲۰۱۹، افراد مبتلا به سرطان سینه که فعالیت بدنی داشتند، کاهش عوارض جانبی درمان‌های سرطان از جمله خستگی را تجربه کردند و کیفیت عمومی زندگیشان بهبود پیدا کرد. ورزش کردن می‌تواند باعث شود لاغر شوید، که این موضوع ممکن است خطر بعضی از انواع سرطان‌ها از جمله سرطان سینه را کاهش دهد.

۶. از بیماری‌ها جلوگیری کرده و آن‌ها را مدیریت می‌کند

جلوگیری از بیماری‌ها با دوچرخه‌سواری

ورزش منظم، کلید پیشگیری از بیماری‌ها و مدیریت آن‌‌ها است. دوچرخه‌سواری منظم یک روش مفید برای پیشگیری از سبک زندگی غیرفعال است، که باعث بیماری‌های مختلف می‌شود. می‌توانید با بهره‌گیری از فواید دوچرخه‌سواری، از بیماری‌های مربوط به قلب مثل سکته، حمله‌ی قلبی و فشار خون بالا جلوگیری کرده و آن‌ها را کنترل کنید.

۷. سیستم ایمنی بدن‌تان را تقویت می‌کند

شما می‌توانید با ورزش منظم، به قوی‌تر شدن سیستم ایمنی‌تان کمک کنید. ورزش می‌تواند از طریق افزایش تولید پروتئین‌های ضروری و فعال کردن گلبول‌های سفید خون، سیستم ایمنی را تقویت کند.

۸. به عضله‌سازی کمک می‌کند

این ورزش هوازی نه تنها به سوزاندن چربی کمک می‌کند، بلکه در عضله‌سازی هم نقش دارد.

شاید نمی‌دانستید، اما یکی از فواید دوچرخه‌سواری ایجاد عضله است. این ورزش هوازی نه تنها به سوزاندن چربی کمک می‌کند، بلکه در عضله‌سازی هم نقش دارد. افرادی که عضلات بیشتری دارند، حتی در زمان استراحت، کالری بیشتری می‌سوزانند.

۹. در داشتن خواب بهتر مفید است

کم‌خوابی و ناتوانی در خوابیدن، مشکلی است که افراد زیادی با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند. این موضوع می‌تواند علل مختلفی داشته باشد. با روش‌های مختلفی می‌توانید به بهبود کیفیت خواب خود و داشتن خواب سریع و بهتر کمک کنید.

یکی از این روش‌ها، دوچرخه‌سواری است. یک مطالعه در دانشگاه جورجیا خانم‌ها و آقایان ۲۰ تا ۸۵ سال را طی یک دوره‌ی ۳۵ ساله مورد بررسی قرار داد. محققان به این نتیجه رسیدند که دوچرخه‌سواری منجر به بهبود مشکلات خواب در خانم‌ها و آقایان شد.

شاید بتوانیم علت این موضوع را کاهش اضطراب بدانیم، که از فواید دوچرخه‌سواری محسوب می‌شود. کم شدن سطح اضطراب می‌تواند به شما کمک کند خواب بهتری داشته باشید‌‌.

کلام آخر

دوچرخه‌سواری، ورزشی است که افراد زیادی از انجام آن لذت می‌برند. در این مقاله از دیجی‌کالا مگ به معرفی فواید دوچرخه‌سواری پرداختیم. همانطور که متوجه شدید، این ورزش نه تنها برای سلامت جسمی، بلکه برای سلامت ذهنی هم مفید است. کاهش استرس و اضطراب، بهبود کیفیت خواب، کاهش خطر سرطان و تقویت پاها از جمله فواید دوچرخه‌سواری هستند.


.
لینک کوتاه مطلب :

پیشنهاد ما به شما

لاغر کردن ساق پا – لاغر كردن ران و ساق پا با ورزش و تغذیه مناسب

  لاغر کردن ساق پا می‌تواند تاثیر زیادی در خوش فرم شدن بدن و زیبایی …

دویدن برخلاف باورهای قدیمی برای تقویت مفصل زانو مفید است

تحقیقات جدید باور قدیمی و معروفی که دویدن می‌تواند به زانوی شما آسیب برساند را …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

18 + 18 =